duminică, 14 octombrie 2012

Ţarcule grădină mare



Locatie: Muntii Tarcu, jud. Caras-Severin, Romania
Data: 21-23 si 27 septembrie 2012
Participanti: eu, Tavi, reprezentanti ai jandarmeriei
Track GPS 


          Stau intins pe spate, pe iarba uscata. Sunt inconjurat de mii de tufe rosietice de afine dar si merisoare. Undeva in departare se aud behaiturile oilor care rontaie fericite firele de iarba uscata, cainii simpatici ciobanesti se distreaza latrand la orice miscare suspecta, magarusii isi iau munca in serios si cara bagajele ciobanilor care fluiera. 
 Deschid ochii si in fata mea se ridica cel mai spectaculos peisaj pe care l-am vazut in ultima vreme. Este soarele imbujorat si rusinat care-si incearca izmenele si se pregateste de culcare. Lumina rosietica invadeaza toata valea si te face sa incremenesti cand o vezi. Aproape ca nici nu mai respir pentru ca nu cumva sa deranjez soarele si acesta sa fuga mai repede la somn. 
 Vreau ca timpul sa stea in loc acum iar eu sa raman in aceeasi pozitie mult si bine. In cap am tot felul de ganduri si sunt uimit de limpezimea lor, e clar ca tot ceea ce ma inconjoara acum are un efect incredibil asupra mea. Este atata liniste aici, parca prea liniste... dar asa trebuie sa fie tot timpul aici. Acesta e fagasul normal al lucrurilor din Muntii Tarcu. 
           Soarele a disparut iar padurile din vale au devenit mai intunecate si mai infricosatoare. Ma ridic si frigul din oase incepe sa ma gadile. Nu-l bag in seama si ma indrept usor spre Cuntu. Inca sunt fermecat de peisajul care s-a derulat in fata ochilor mei cu cateva momente mai devreme, parca sunt beat, parca sunt indragostit, ceva ma face sa plutesc.
 Revin pe traseul care leaga cabana de la Cuntu de vf. Tarcu si ceva ma loveste brutal in cap. Starea de bine creata de peisajele superbe de mai devreme a disparut caci realitatea este cruda si ma loveste cu brutalitate. Ochii mi se intristeaza cand revad brazdele de pamant si vegetatia smulsa si rupta de cauciucurile cramponate ale motocicletelor de enduro. Imi ridic privirea si in fata mea se ridica un deal biciuit care parca suspina de durere.
  Este pur si simplu batjocorit si distrus caci se pare ca a devenit locul de joaca al motociclistilor inconstienti si fara pic de moralitate. Daca acum cativa ani in locul acela se vedea o singura poteca facuta de piciorul turistului responsabil, acum poti distinge zeci de drumuri si drumulete facute de mijloace poluante si motorizate. Pe multe din aceste drumulete, la fiecare aversa puternica, apa isi face loc printre pietre si incepe sa spele terenul.
  Fara subtrat vegetal se creaza ravene si santuri care in timp vor deveni tot mai mari si neprietenoase. Vegetatia distrusa de puterea motoarelor nu reuseste sa se regenereze si moare iar in locul ei ramane un deal dezbracat, trist si instabil. Golul alpin din Tarcu nu mai este ce a fost candva si asta este trist...trist pentru ca este distrus de noi, de oameni, de oameni fara scrupule, fara moralitate, fara suflet care nu apreciem deloc minunatiile pe care Dumnezeu ni le-a dat. Batandu-ne joc de aceste locuri, practic ne batem joc de creatia Lui si nu-i pacat sa-ti bati joc de munca altuia? Mai trist e ca in ritmul acesta de distrugere, stranepotii nostrii nu vor avea sansa sa se bucure de peisajele pe care muntele cu drag ti le ofera si poate ca nici nu vor cunoaste termenul de "padure virgina", poate ca vor umbla cu tubul de oxigen in spate sau poate ca nici nu vor exista. E atat de greu sa lasam natura sa-si traiasca viata dupa bunul plac?
               Nu am urcat in Tarcu ca sa-i plang de mila, ci am urcat pentru a-i da o mana de ajutor. Este prima actiune de combatere a nocivului turism motorizat la care particip si de altfel, una din primele actiuni in care este implicata si jandarmeria.
Am facut doua echipe. Una in Poiana Marului si una la Cuntu. Urma sa oprim fiecare motociclist si in baza OUG 57/2007 si legea 49/2011 sa aplicam impreuna cu jandarmeria, sanctiuni si avertismente, caci rangerii din administratia Sitului Natura 2000 Tarcu au competenta de a face acest lucru.
               Nici bine nu am inceput urcusul spre saua Jigoriei caci pe drum ne rasar in fata un grup de 10-12 motociclisti care se indreptau spre Borlova. Nu i-am oprit caci am considerat ca sunt pe un drum public si in afara de o sesiune de informare nu aveam ce sa le facem. In saua Jigoria ne mai intalnim cu inca 4, dar pe acestia ii oprim. Erau austrieci din care unul politist. Le-am adus la cunostiinta faptul ca se afla intr-o arie protejata si ca orice abatere de la drumurile publice constituie contraventie. Bineinteles, ei habar n-aveau ca este zona protejata si dupa noroiul de pe motociclete nu pareau sa se fi plimbat doar pe drumuri publice. Sa fim seriosi, cine vine din Austria sa se dea cu motorul doar pe drumul Caransebes-Muntele Mic si Otelu-Rosu - Poiana Marului- Saua Jigoria? E clar ca ei cautau trasee in zone montane superbe intr-o zona necunoscuta si cat mai departe de tara lor in care acest lucru este inadmisibil. Era de datoria proprietarului pensiunii la care au fost cazati sa-i informeze cu privire la aria protejata in care se afla. Dar cum banul este cel care dicteaza pentru multe din pensiuni, proprietarii fac tot posibilul sa aduca turisti "motorizati" si sa-si umple buzunarele fara sa se gandeasca deloc la sanatatea nepotilor si stranepotilor lor. "Eu sa am...dupa mine potopul"...  
Austriecii au bagat bine la "bibilica" ceea ce le-am spus si probabil ca vor da sfoara in tara lor cum ca si in Romania, legea a inceput sa se aplice, ce-i drept, cam timid dar se aplica. 
              Cum ne si asteptam, sambata a fost liniste...liniste completa si turistii (la pas) cu care ne intalneam chiar erau mirati ca nu au vazut niciun motor, niciun jeep, ca nu au simtit deloc miros de combustibil ars si ca nu au "surzit" din cauza motoarelor ambalate. Austriecii si-au facut bine treaba si au imprastiat informatia cum ca "legea" este sus si ii asteapta:) Drept urmare am luat-o si noi la pas spre vf. Tarcu pentru a-l surprinde intr-o ipostaza de-a dreptul spectaculoasa...
               In schimb, duminica, chiar la plecare, pe drumul dinspre Cuntu spre saua Jigoria(care nu este decat traseu turistic), dam nas in nas cu un alt grup de motociclisti din care "capul" de turma, un motorist din Poiana Marului, nu vrea sa opreasca la semnele noastre si era sa loveasca pe unul dintre noi. Ceilalti 4 motociclisti au oprit si au avut bunavointa sa discute civilizat cu noi. E si normal, erau din Germania. Acestia s-au legitimat fara nicio retinere in schimb, al nostru cetatean roman, a vrut sa-si "scalde" palaria si a furnizat informatii eronate despre el care nu se potriveau cu cele din baza de date a jandarmeriei. Lipsa de respect, ingamfarea si atitudinea lui m-a umplut de amaraciune mai ales cand acesta le spunea nemtilor: "Nu va faceti griji, ca astia is aici numai in weekend. Azi pleaca si de maine facem ce vrem". Ceea ce nu stiau ei era ca de fapt acest gen de actiuni se fac si in timpul saptamanii. Una dintre ele s-a facut chiar in saptamana imediat urmatoare, joi, 27 septembrie cand ne prezentam din nou in zona, de data asta cu o singura echipa(eu, Tavi, Alin, Ambrus si doi jandarmi, caci echipajul de politie solicitat este prea... ca sa se afiseze intr-o actiune de acest gen).
                 Ne instalam in Poiana Marului si iata ca primul grup de 9 "motorizati" francezi, condusi de unul din organizatorii unui concurs de enduro din zona, dar care opresc mirati la semnele noastre. Pentru ca erau pe drum public, au fost doar informati iar "conducatorul" lor a fost rugat sa scoata marcajele ramase de la concurs. Apoi liniste...si ne mutam in saua Jigoria, unde nu dupa mult timp apare un proprietar de pensiune din Borlova care incepe sa faca scandal si sa se rasteasca la noi ca-i speriem clientii. Apoi apare un alt individ, tot afacerist din Borlova impreuna cu un deputat de Caras-Severin, impreuna cu sotia lui. Bineinteles si cu acestia discutiile nu au avut nicio noima caci ei nu voiau sa inteleaga deloc motivul pentru care noi suntem acolo, ba mai mult, deputatul care era "in teritoriu", se tot rastea la jandarmi : " Ce cauta ei aici, cu ce drept sunt aici??" Noi cu legea, ei cu amenintarile iar replica ce m-a amuzat cel mai mult a fost "Lasa dom'le legea..." Te lasa fara cuvinte...reprezentanti ai statului sa spuna asta... De asemenea, sotia deputatului ne tot intreba " de ce se mai fabrica ATV-uri daca nu ai voie sa te plimbi pe acolo cu ele?" si era mirata de propunerea noastra de a merge pe jos spre Tarcu. " Cum sa mergi pe jos pana pe Tarcu?" De parca ea in copilarie(cand aceste inventii nu prea erau) se plimba numai cu ATV-uri si jeep-uri. Am fost acuzati ca le furam muntii, ca le distrugem afacerile, ca le speriem clientii si multe altele fara noima. Intr-un oarecare fel le inteleg frustrarea caci ei din acest gen de turism traiesc, dar administratia sitului nu vrea decat sa-i faca sa se orienteze spre alte genuri de turism in zona.
                  Dupa inca doua-trei sesiuni de informare si de luare in evidenta cu alte grupuri de motociclisti, ne intoarcem in Poiana Marului unde ne intalnim cu seful jandarmilor si un echipaj de politie care au venit sa vada ce se intampla in zona, in urma unui telefon primit de la sefii din Resita, care la randul lor au fost telefonati de deptutatul cu care ne-am intalnit noi. Deputatul face valuri... apoi apare inca un proprietar de pensiune din zona, nervos si el...si sunt uimit de cata lume vrea sa "muste" din noi. Dupa ce pleaca jandarmii si politia, Tavi insista sa se intalneasca cu ultimul proprietar aparut si bine a facut, caci incep o discutie normala si foarte civilizata. Amandoi si-au spus punctul de vedere iar respectivul pare sa fi inteles ideea pentru care noi ne aflam acolo, ba mai mult, am fost surprins sa vad ca vrea sa se orienteze spre turistii care vin acolo cu bicicleta. Tot el spunea ca se va intalni cu toti promotrii anduro din zona si le va propune o reprofilare dar si sa-si treaca pe o harta traseele de care ei sunt interesati. Aceasta harta va fi studiata de administratia sitului si se vor alege cateva zone in care motociclistii sa nu afecteze deloc speciile protejate din sit si in care sa se desfasoare in voie. Turismul motorizat nu va dainui pentru multa vreme acolo iar proprietarii de pensiuni ar trebui inca de pe acum sa-si faca planuri de a atrage alte tipuri de turisti in zona. Unul dintre acestea este ciclismul...caci este nepoluant si foarte sanatos. O mostra o puteti vizualiza in acest film de exceptie. 
                Treaba asta stiu ca dureaza si stiu ca lucrurile se vor schimba in timp, dar trebuie sa avem incredere deplina ca ceea ce ne propunem sa facem este bine si bineinteles ca se va realiza. Turismul trebuie promovat in zona atata timp cat acesta este de bun simt si nu distruge nimic in interiorul ariei protejate. E atat de placut sa privesti peisajele acelea minunate in timp ce te plimbi fie pe jos, fie cu bicicleta...
 De multe ori ma intreb, de ce nu putem sa iubim si noi natura? De ce nu putem sa avem grija de ea si sa o protejam? Ce ne-a facut ea ca sa primeasca un asemenea comportament din partea noastra? De ce nu incercam sa-i devenim prieteni dragi?
                 

31 de comentarii:

  1. Foarte reusita istorisirea. Trista, dar totusi plina de speranta. Tot inainte Alex! Imbratisari

    RăspundețiȘtergere
  2. speranta moare ultima!dar cu jegurile care ne conduc si ne vind padurile la straini,si paminturile,nu o sa rezolvam nimic,totul va fi transformat intr-o rosie montana,ca asta ne place noua,un popor care doreste sa distruga si sa vinda totul in nestire

    RăspundețiȘtergere
  3. Dar cu defrisarile din parcarea de la saua Iepii cum stam? sau cele de pe Sucu, sau cum facem cu proiectul hidro de pe Sucu?

    RăspundețiȘtergere
  4. Tot respectul. Eu fiind atat motociclist dar mai ales ciclist am semnalat acest aspect colegilor motorizati ori de cate ori m-au imbiat sa parasim drumul public. Le-am spus ca pe acolo putem merge dar cu bicicleta. :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut,
    Felicitari pentru initiativa!!!
    Excelent articol!

    M-as bucura ca exemplul tau si al rangerilor din echipe sa fie preluat de cati mai multi romani!
    DOAR noi ne putem proteja muntii, padurile, florile, gazele, pestii, pasarile ....

    Cand vom fi:
    - impotriva pasunatului excesiv (ex. miile de oi in zona Bucegi - Furnica-Babele-Omu),
    -impotriva microhidorcentralelor (ex. Capra),
    - impotriva enduromaniacilor (ex. Tarcu, Semenic),
    - impotriva defrisarilor de paduri (ex. Muntii Apuseni, Piatra Craiului, etc),
    - impotriva vanatorilor (ex. masacrul pasarilor realizat in Delta de vanatori ce utiliezeaza dispozitive ce imitau sunetele pasarilor)
    - impotriva pescuitului electric

    E timpul sa luam atitudine!!
    Lumea va pieri NU din cauza oamenilor rau, CI din cauza oamenilor BUNI care NU se impotrivesc!!!
    Lucian

    RăspundețiȘtergere
  6. Alexandre, spune-mi te rog de ce nu-mi postezi commentul??? trebuia sa scriu si eu "cu imbratisari" la final ca doamna/domnisoara Veronica?? Daca vrei sa faci ceva cu adevarat nu mai fi partinitor, lasa discutiile sa mearga.. si sa nu ma iei ca e un "blog" privat ca ceea ce ai scris nu tine de domeniul "privatului". Asa ca te rog sa-mi raspunzi la intrebarile care ti le-am pus si daca e sa tot faci ceva, te rog frumos, expune toate ideile nu numai pe cele pe care doresti sa le expui. Nu trebuie neaparat sa le scrii pe blog poti sa-mi trimiti privat: gdanila@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bravo ! Felicitari ! sunt mandru de voi si de efortul vostru ! oare nu putem si noi sa ne aparam mostenirea naturala ???!!! poate ar fi bine sa aplicati si sanctiuni, iar cat despre domnul senator, ar trebui inregistrat si dat la un post TV.

      Ștergere
  7. Alex, inca nu mi-ai raspuns la intrebari.
    1. Parcarea de la saua iepii, e un dezastru ecologic
    2. Valea Sucu, portiuni imense despadurite stinga/dreapta cum urci din poiana marului (portiunile despadurite nu se vad din drum)
    3. proiectul hidro pe Sucu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum spuneam si in articol, este prima actiune ca ranger voluntar la care particip si pentru ca sunt cel mai "nou" voluntar inca nu stiu prea multe lucruri despre celelalte actiuni pe care administratia le are in vizor. Stiu insa de la colegi ca se fac demersuri si pentru protejarea padurilor, in special pentru cele care inca mai sunt virgine. Nu pot vorbi despre alte subiecte in care nu sunt implicat caci pentru a intelege in totalitate o problema trebuie sa ma implic. Voi lua parte si la celelalte actiuni si atunci voi reveni cu un nou articol.

      Ștergere
  8. Alex, inca o intrebare, erau niste nume de dimineata in "reportaj". L-am recitit, cum de au disparut?
    DE CE au disparut???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tocmai pentru a nu fi acuzat de rea vointa sau alte bazaconii. Ca si in literatura...sunt romane cenzurate si romane necenzurate. Autorul isi rezerva dreptul sa publice una din cele doua variante. Eu le-am publicat pe amandoua.

      Ștergere
  9. Domnul depuptat tocmai a primit o copie a articolui in varianta cu nume ca astazi dimineata.
    ''Peonia Banatica'' nu creste pe drumul de asfalt sau beton. Ce cautai acolo? Sau ai studii si in domeniul circulatiei pe drumurile publice?
    Da-i pedale si nu te juca cu focul ca o sa te arzi.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ma minuneaza pretentia dlui Almajan Alexandru de a beneficia doar el si cei care gandesc la fel cu el de minunata zona a Tarcului. Doresc doar sa-i amintesc domnului Almajan Alexandru, ca exista o multitudine de forme de a convietui cu natura si cu zona Tarcu - Muntele mic: unii fac turism pe jos, unii prefera turismul motorizat si foarte multi isi castiga acolo "Pita de toate zilele" cu pastoritul, cu silvicultura, cu recoltatul fructelor de padure .. sau ca operatori turistici... Cei care emit pretentia, ca aceasta zona sa se foloseasca doar pentru scopul pe care-l agreeaza doar ei, sunt niste egoisti inconstient de faptul ca n-au nici un drept de a decide cum sa se utilizeze aceasta zona si ca mai exista si altii, care nu gandesc ca ei.

    Propun autorului acestui articol si celor care gandesc la fel, sa se uite cu atentie la filmul lui George Carlin cu titlul "Save the Planet", accesibil prin link-ul de mai jos: http://www.youtube.com/watch?v=sOn0ePaq8sw

    RăspundețiȘtergere
  11. Alex, unu la mina, nu ma intereseaza daca esti nou sau vechi in aceasta grupare, articolul aparut este PUBLIC! (am facut copy/paste la ambele versiuni).

    Doi la mina, daca printr-o "rabufnire" launtrica ai dat nume, tine-o tata tot asa. Nu te mai razgindi, pentru ca eu cred deja ca esti inconsecvent (dex:Lipsit de consecvență, care își schimbă ideile, concepțiile etc.; schimbător, instabil, inconstant, nestatornic, neconsecvent.)

    Trei la mina: presupunem ca esti nou Ranger, nu te-ai informat la "administratie" care iti sunt atributiile?? Sau te-ai gindit ca e mai usor de sarit in fata motocicletei decit in fata TAF-ului?? Asa e, e drept cu TAFul si taietorii de lemne nu te pui, ca aia daca vor te fac de nici mama Omida nu te mai gaseste!!!

    Patru la mina: Ce o sa zici peste 20 de ani cind o sa inceapa "golul aplin" asa cam de la poiana marului/borlova?? Stiu, e mult mai usor sa te iei de cel mic. La grangurii mari deobicei se zice "SA TRAITI" si.. "DA SEFU'"

    Cinci la mina: Apreciez foarte mult capacitatea de a scrie o compunere plina de metafore dar din pacate iti va aduce doar "imbratisari", pupici si probabil un 10+ de la diriga de romana. Eu ti-as spune-o asa: nu repara sifonul de la chiuveta din bucatarie cind tie iti refuleaza buda si esti pina la genunchi in cacat.

    Sase la mina (si inchei): ai de grija sa nu fi pionul din fata reginei, intr-un joc de sah in care habar nu ai cine ti-e REGELE!

    RăspundețiȘtergere
  12. felicitari Alex, nu te lasa intimidat de oameni fara Dumnezeu ca unii ce au comentat virulent, presupun ca baietii astia au bagat bani in motoare si sunt suparati ca le iei distractia. Cand ma satur de jobul de la birou poate ma alatur si eu echipei ca voluntar. Filmul ala "save the planet" nici nu merita sa ma uit la el, cand am vazut un nene zic eu profet fals cu microfonul in mana gesticuland pe scena, am inchis fereasta.

    RăspundețiȘtergere
  13. As dori sa clarfific cateva lucruri legat de acest subiect, și anume:

    1. articolul lui Alex este o postare pe blogul lui personal, nu reprezinta opinia administratiei. Este opinia lui personală, pentru care nu ar trebui acuzat si batjocorit .

    2. In ce priveste activititatea de care se dicută în urma acestei postari pe blog, este important de stiut;
    - in anul 2007, Muntii Tarcu au fost desemnati de catre Ministerul Mediului ca si Sit Natura 2000 (arie protejata), in baza obligatiilor asumate fata de Comisia Europeana si datorita valirlor naturale deosebite ale zonei.

    - din anul 2010, Asociatia Altitudine a primit Situl spre administrare, pe baza unui contract cu Ministerul.

    - in baza acestui contract, exista anumite drepturi si obligatii pe care Administratia le are de indeplinit.

    - intre aceste obligatii se afla si minimizarea impactului antropic si stabilirea unor masuri de conservare care la inceput sa "stabilizeze" lucrurile, dupa care sa se inceapa readucerea la stadiul initial al habitatelor degradate si speciilor care nu sunt in stare corespunzătoare. In obligatiile administratiei intra si asigurarea respectarii legislatiei specifice ariilor protejate

    - pe linkul http://natura2000.mmediu.ro/site/197/rosci0126.html, la rubrica Vulnerabilitate, apar urmatoarele amenintari la integritatea sitului:
    "turism agresiv, primitiv și necontrolat ; extinderea instalațiilor pasagere, intervenții precedate de defrișarea de culoare în pădure și de decopertarea solului ; captarea, devierea, bararea și acumularea cursurilor de apă ; extinderea exploatărilor forestiere și implicit a culturilor forestiere antropogene ; intensificarea utilizării iraționale a pajiștilor ; poluarea solului și a vegetației." Aceste amenintari au fost definite la desemnarea sitului.

    - Administratia are obligatia de a preveni, reduce sau chiar stopa aceste amenintari. Nu doar unele, ci pe toate.

    Actiunile Administratiei sunt percepute foarte adesea ca si actiuni limitate doar la o amenintare sau alta si considerate ca fiind tendentioase: silvicii intreaba de ce sunt numai ei vizati, de braconieri si acces motorizat de ce nu se ocupa nimeni?; investitorii intreaba de paduri si motociclisti, iar motociclistii intreaba de paduri.

    - este adevarat ca o parte din pensiuni castiga si traiesc pe baza acestei activitati. Din pacate, legile ariilor protejate interzic practicarea acestor sporturi in ariile protejate, in afara drumurilor publice. Intelegand importanta acestor activitati pentru o parte din prorpietarii de pensiuni, intentia este de a se gasi cateva trasee in zone care nu ar aduce un impact negativ semnificativ asupra mediului si care sa ramana in continuare deschise acestui sport, cativa ani, pana ce pensiunile respective vor reusi sa atraga un alt segment de turisti. Dar asta nu se poate face peste noapte ci presupune timp, si in primul rand dorinta tuturor celor interesati si implicati de a se gasi solutii viabile.

    - motivele pentru care acest sport este considerat o amenintare in arii protejate sunt, in principal: zgomotul, eroziunea deranjarea faunei sălbatice prin intruziune, poluarea.

    - este important de mentionat ca activitatea aceasta este deranjata si pentru o parte din localnici si din proprietarii de pensiuini, care prefera linistea atat in sat sau statiune cat sip e munte. Acest aspect face si mai importante demersurile de a se gasi solutii care sa fie acceptabile din toate punctele de vedere.

    Am increderea ca pana la urma lucrurile se vor rezolva in zona, si vom ajunge ca toata lumea sa fie multumita, sa putem discuta deschis si constructiv orice probleme legate de protectia naturii, in asa fel incat sa gasim solutii si pentru a proteja natura si pentru a raspunde nevoilor localnicilor, asa cum s-a facut acest lucru timp de secole de cei ce ne-au precedat.

    RăspundețiȘtergere
  14. Domnule Morariu, va rog sa recititi cu mai multa atentie textul si veti constata ca autorul nu are pretentia de a transforma muntii tarcu in vreo rezervatie personala, dimpotriva, scopul rangerilor este acela de a conserva natura astfel incat sa beneficieze de ea nu doar contemporanii nostri setosi de inavutire prin orice mijloace, ci mai ales generatiile viitoare. dumenavoastra, ca "deschizator de drum" al enduro mai intai la muntele mic, apoi si in tarcu, probabil va simtiti cu musca pe caciula si pentru a nu fi cuprins de remuscari preferati sa abateti atentia de la problematica abordata.

    RăspundețiȘtergere
  15. Alex, de ce n-ai scris toata povestea? Cum ai intrat tu ''ranger'' pe proprietate privata. Despre asta si altele vei scrie la Politie, stai linistit.

    RăspundețiȘtergere
  16. Draga Nadia, precum se vede, se pare ca esti din "administratie". Drept ii?

    Ok, acum, e clar ca parerea lui Alex este personala, evident ca nu e a "administratiei". Dar inca o data atrag atentia ca ideile sunt expuse intr-un cadru PUBLIC, iar la un moment dat informatiile se pot folosi poate chiar si impotriva ta!

    O expunere de idei iti aduce atit aprecieri cit si critici. E ceva rau in asta? AAA.. te-a deranjat limbajul meu "piperat"??, eee.. nu-i nimic, o sa te obisnuiesti :)

    Eee si ca sa incercam sa fim constructivi si sa lasam la o parte visele, emotiile, metaforele si compunerile de 10+ propun sa dezbatem un pic

    1. Ai fost in parcarea din saua iepii? a fost cineva din administratie acolo?

    2. Ati fost pe Sucu, stinga/dreapta pe versanti?

    Ok, ati fost, n-ati fost, acolo e un DEZASTRU, la voi in GRADINA ASTA MARE! Pe mine nu ma intereseaza taietorii de lemne, ca saracii isi cistiga si ei painea de zi cu zi. Pe mine ma intereseaza CINE e in SPATE. Cine face banul gramada!!! De la cine putere taie astia nestingheriti?

    Camioanele cu lemne nu va asurzesc, nu polueaza, nu rup terenurile? TAF-urile?? Pai nu prea ca ele nu se baga pe trasele turistice consacrate, ele isi fac treaba fara prea mult tam-tam, incet si in taina. ca asa se fac averile. ba poate ca ii si deranjeaza enduristii ca in 2-3 zile au ocazia sa vada cit nu vedeti voi per pedes sau cu bicicleta intr-o luna!

    Parerea mea e ca ce vreti sa faceti voi e o utopie. Sunt interese mult mai mari in joc decit 100 de enduristi/zi pe Tarcu. Trebuie cumva impacata si capra si varza. Gradina e mare, si eu cred ca au loc toti, dar toata treaba trebe facuta cu cap. Cu cit ai sa interzici mai mult, cu atit nu o sa rezolvi nimic.

    Se pot face si trasee moto si bicicleta si pentru drumetii montane in asa fel incit sa nu se calce nimeni pe coada. Se poate si conserva foarte bine ce mai e de conservat.

    RăspundețiȘtergere
  17. Este tipica pentru Romania aceasta polemica fara noima. Cei care apara cu atata inversunare zonele protejate definite si administrate fara cunostinta de cauza ar trebui sa stie, ca Romania se caracterizeaza prin asa numit-ul "Paperpark Syndrom" sau al parcurilor pe hartie in care nu se intampla mare lucru din punct de vedere al administrari si reglementarii activitatilor.
    Tin sa subliniez, ca in Statele Unite ale Americii acest tip de turism este foarte popular si promovat de autoritati si constituie o buna sursa de venit pentru o serie de zone ale tarii. In California de exemplu, exista 5 parcvuri nationale (state parks) in care se practica asa numit-ul "Off Highway Motor vehicle Recreation" (OHMVR), care aduce peste 4 milioane de turisti pe an si genereaza o cifra de afaceri de 3 miliarde de US$/an. Uitativa va rog la: http://ohv.parks.ca.gov/ ca sa va convingeti.
    Diferenta dintre California si Romania este, ca acolo se vorbeste mai putin si se face mai mult practic, incepand cu un management bazat pe o planificare detaliata, o finantare adecvata, o reglementare exacta a activitatilor, o intretinerea a traseelor, o documetatie clara si nu polemici care reflecta mentalitatea noastra mioritica cunoscuta sub numele de "..... capra vecinului".
    Noi avem ca model experienta americana de protectie prin utilizare si dezvoltare economica bazata pe un potential real, cautat de turisti reali care de 18 ani s-au obisnuit sa vina in Sudvestul Romaniei ca sa-si petreaca vacantele practicand un turism de drumetie motorizata civilizata. Noi am propus deja in urma cu multi ani un sistem de reglementare al acestui tip de turism. In Caras-Severin s-au si facut deja niste pasi in aceasta directie prin emiterea unui ghid de practicare a Turismului Activ, Sportiv si de Aventura (TASA). Recomand lectura acestui ghid tuturor celor interesati in acest subiect, inainte de a se aventura in a opri si legitima turistii pasnici pe drumulrile publice. Sunt perfect de acord, ca este necesara respectarea unor reguli. Noi le-am definit deja din anii '90, presupun insa, ca putine persoane in afara de turistii organizati in cadrul EnduRoMania au avut curiozitatea sa le consulte. Doresc sa subliniez, ca acest tip de turism nu a fost inventat de noi, caci se practica in toata lumea si daca nu ar fi asa, turistii straini nu ar veni cu vehicolele de teren personale, care au o utilizare si in tarile de unde provin. Noi nu am facut altceva decat sa acceleram promovarea Romaniei ca destinatie turistica intr-un domeniu in care are niste avantaje nete fata de alte tari. Dar daca nu "cultivam" cu atentie acest potential, vom ramane fara turistii, care au inceput deja sa descopere alte tari (de exemplu Ucraina si Turcia) si daca mai continuam sa deranjam turistii pasnici pe drumurile publice prin actiuni fara noima, vom ramane fara ei. Preocupant este, ca in actualitate turistii motorizati romani si straini, care ne ocolesc au depasit de multe ori numarul celor care vin in cadrul organizat al EnduRoManiei si care sunt instruit si informati despre regulile de practicare TASA si existenta zonelor protejate care trebuie RESPECTATE.

    RăspundețiȘtergere
  18. @gelu - fara suparare, dar nu mi se pare OK sa ne luam dupa modelul american in orice domeniu de activitate, cand sunt tari europene ce constituie un bun exemplu. Vad ca luati si la misto subiectul dand linkuri youtube catre comedianti tot americani care fac misto de subiect.

    In al doilea rand, nu inteleg de unde vine obsesia asta de enduro in zonele montane, eu nici cu enduromania nu sunt de acord exceptand pensiunea de la Brebu care e binevenita pentru motociclisti si biciclisti deopotriva. Enduromania are si avtivitati de MTB. Chiar nu inteleg de unde vine obsesia asta sa turezi un motor atv sau buggy sau motocicleta in paduri prin munti.

    2000 de ani barbatii calareau prin munti, brusc in ultimii 10 ani a aparut obsesia asta cu motoarele. Pe mine si pe oamenii ca Alex nu ne intereseaza aspectul comercial al acestui tip de turism, ci e clar ca e vorba de o opozitie la acest tip de activitate, care produce daune.

    Duceti-va fratilor la competitii gen Dakar unde doar nisipul e brazdat si-asa nu creste nimic acolo.

    Am mers cu mountain bike-ul pe poteci forestiere distruse de motoristi si pe jos, si credeti-ma domnu gelu ca motoristii au un dispret total si fata de altii care vin sa faca o banala drumetie si sunt intampinati de o poteca distrusa care devine albie de rau la prima ploaie.

    Alex si ceilalti rangeri au fost finuti, eu as adopta o pozitie mai radicala la fata locului, as recomanda si confiscarea vehiculului.

    Fara suparare. Ma doare undeva de profitul din asa-zisul turism enduro.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ce de comentarii! O gramada de texte dragute :)
    Nici bine nu s-au urnit lucrurile, ca deja s-au deranjat niste persoane!
    Curaj, Alex tata ca suntem abia la inceput.
    Multe refulari pe marginea unei actiuni perfect justificate si necesare, dar si 'amenintari':
    - Vai, domnul deputat a primit textul postarii! :) Ma faceti sa rad, babelor!
    Domnul deputat (sau prietenii sai) ar trebui sa dea socoteala, pentru ca vrand sa incalce legea si prins fiind asupra faptului, a dat un telefon sa aranjeze lucrurile. Hogea parca, platit din banii nostri, nu!? Super tare, in prag de campanie!
    - D-le Morariu, Carlin ala e un bufon. E treaba dvs. ca-i dati credit. Stiti si dvs. ca facem harcea-parcea natura, fiecare dupa cum poate: cu barajul/cariera, cu drujba, cu pusca sau chiar cu deranjul. Sfarsitul vietii pe Pamant va veni, dar noi il grabim. Pasageri fiind, ne exterminam prima data rudele, vietuitoare ca si noi pe acest pamant. Dupa noi, potopul, duca-se dracu' totul. Retineti un lucru:
    Ariile protejate ar trebui sa fie sanctuare ale naturii, nu bataia de joc si vaca de muls a tuturor ce s-au trezit vremelnic la putere, sau gasesc o bresa sa-si faca de cap.
    Vrem doar drepturi: sa taiem, sa puscam, sa circulam pe unde vrem (desi legea ne interzice). Oare de ce interzice legea? De benefic ce-i mersul cu motorul?
    Va multumim ca ati inteles macar partial sa va retrageti din Tarcu.
    - @Gelu: dragule, daca tot iti turezi si tu motorul prin Tarcu pe forestiere iti recomand un articol sa vezi cum sta treaba cu taierile la altii mai mari:
    http://www.formula-as.ro/2011/992/spectator-38/gheorghe-cionoiu-despre-jaful-din-inima-verde-a-romaniei-14360
    Te invit sa incerci si tu la randul tau sa-i prinzi pe pestii cei mari, ce au pus de mult la punct mafia lemnului. Crezi ca cei de la Ocoale nu au fost intrebati de sanatate, oficial? Crezi ca sunt dispusi sa te lase sa le scormonesti prin ograda? Esti naiv, daca ii pui astfel de intrebari la Alex. Ia fa tu o sesizare la ITRSV privind taierile alea, sa vezi ca totul e parfum, ... in zona Banatului nu se constata nereguli grave ca in alte parti. Ii cred si eu, de la ei din birou nu se vede, mai ales ca fiind bugetari se plang ca n-au resurse, nici bani de benzina, nici mijloace de interventie.
    Cu microhidrocentralele, ii bai mare-n toata tara, si-i miza si mai mare, cu multe zerouri. Cateva ape din Tarcu s-au procopsit deja cu frumusete de conducte, proiecte aprobate la vremea respectiva, cand inca nu se stiau prea multe, ghici de cine? De cei ce se fac ca ploua. Acuma, vor si altii, au si studiu. Il poti cere, sa-l citesti si tu, sa vezi de cate bunatati o sa beneficieze oamenii din zona, economia nationala dar mai ales ... natura! (buzunarele patronilor nu se pun). Totul e frumos impachetat in staniol, cum e la moda.
    - @Simici: mai sunt si altii ce-i posibil sa te viziteze pe proprietate privata, li se poate trimite o solicitare.
    La ce faci tu acolo in zona de prea multi ani, ar trebui sa ai afacerea inchisa si sa platesti amenzi de sa nu te vezi. Gasim pe cineva oare sa se ocupe de asta?



    RăspundețiȘtergere
  20. @Radu, fara suparare :)
    Probabil ca ai citit posturile mele, nu ti-am expus niciun fel de model american, nici nu ti-am postat linkuri catre youtube, catre "falsi profeti" sau "bufoni". Pe de alta parte eu am avut puterea sa ascult pina la capat ce a avut omul ala de zis. Dar nu cred ca e cazul nici momentul sa analizam ce a zis sau nu a zis omul ala acolo.

    In al doilea rind:
    OBSÉSIE, obsesii, s. f. Tulburare a voinței care se manifestă prin idei fixe, prin dorința irezistibilă de a face un act determinat, bolnavul fiind conștient de caracterul anormal al acțiunilor sale. ♦ Imagine sau idee inadecvată care revine neîncetat în câmpul conștiinței, stăruitor și anormal; preocupare chinuitoare.

    OBSÉSIE ~i f. 1) Gând sau imagine care stăruie în mintea cuiva; preocupare mintală ce obsedează. 2) med. Tulburare a sistemului nervos, manifestată prin apariția involuntară în conștiință a unor idei sau temeri persistente. 3) Stare a celui obsedat.

    Iti atrag atentia ca ai folosit un cuvint total neadecvat la adresa enduristilor sau motocilistilor. Acelasi lucru l-as putea spune si eu despre voi. THINK!

    @Radu:"brusc in ultimii 10 ani a aparut obsesia asta cu motoarele"--brusc si dintr-o data in lume a aparut si bomba atomica, si s-a si folosit de vo citeva mii de ori, ultima detonare cred ca a fost prin 2006. Brusc si dintr-o data s-a facut si "decopertarea" din GRADINA MARE. Brusc si dintr-o data a aparut si OMUL. si va si dispare BRUSC SI DINTR-O DATA! asa cum vei muri si tu si eu, brusc si dintr-o data!


    Enduro, e un sport, ca si bikingul ca si proba de 100m garduri, sahul, curlingul si mai nou pokerul-holdem.

    Am sa revin cu niste poze, din GRADINA MARE, cu defrisarile, te rog Radu sa punem cap la cap pozele, tu aduci cele cu santurile, si le comparam. Ce zici e OK?

    Apoi Radu, mai lasa un pic din radicalitatea asta a ta, ce ai zice sa ne intoarcem in timp asa vo 50 de ani, sa mi se puna pata sa-ti nationalizez casa, si sa te trimit in Baragan in sula goala? HEEEI, trezeste-te suntem in 2012!

    RăspundețiȘtergere
  21. @Alin: Esti liber sa faci solicitari la cine doresti, voi la asta va pricepeti cel mai bine.
    Eu zic sa nu va bateti capul cu motocicletele mai bine puneti bani deoparte ca sa-l achitati pe Dunca ca altfel va pune sechestru pe sit :)
    Succese!

    RăspundețiȘtergere
  22. @Alin: cred ca ne cunoastem de ceva timp, si am mai discutat pe tema asta. Nu ma pune pe mine sa merg la ITRSV sa fac sesizare, cind scopul asociatiei voastre e sa faca asta. Eu nu sunt membru la voi, de ce mi-ai cere mie sa va fac munca? Mie imi e mult mai usor sa va intreb pe voi care e clar ca stiti mult mai multe, si da, am si pretentia sa fiti transparenti si sa-mi raspundeti ca atare. Pt ca in cazul in care n-ati fi transparenti, gindul mi-ar fugi in alta parte, si v-as acuza direct ca vreti sa faceti niste banuti la negru.

    Pentru ca tot e invelit in staniol, si in continuare se taie, si nu stim cine (sau poate voi stiti) te intreb, de ce nu se face o actiune in sensul asta? uite eu vin cu motorul si-l pun in fata tafului, te tine bulanul sa aduci si bicicleta ta acolo?

    De ce trebuie sa alergati dupa enduristi cind pestele al mare sta bine-merci nestingherit acolo?

    Sau trebuia cumva sa va justificati activitatea si ati facut citeva iesiri sa prindeti obleti sa dea bine la media?

    Daca as fi nesimtit, chiar as incuraja taierea in zona, sti de ce? in citiva ani unii s-ar ingrasa cu bani pina peste cap (m-ar lasa rece), Tarcu va fi scos din aria protejata, voi veti ramine cu buzele umflate, iar eu ma voi da in continuare cu motorul, nu? Pentru mine ar fi SUPER ok. Poate asta se va si intimpla.

    De-aceea iti spun ca trebuie decapitat de sus, altfel e frectie la picior de lemn, si toata tevatura asta are ca rezultat doar ivrajbirea unora impotriva altora.

    Si da, am pretentia ca Alex sa stie anumite lucruri, pe care nu EU trebuie sa le spun, ci VOI! VOI trebuie sa le spuneti, dar asa pe FATA, transparent!

    RăspundețiȘtergere
  23. Nu se pot opri taierile, in aceste vremuri de glorie, in care fiecare face ce vrea. Asa-i facuta legea, ca silvicii sunt stat in stat, acoperindu-se cu hartii... tu ai pretentia ca un ONG sa 'decapiteze' un sistem mafiot?
    Chiar daca se vor proteja strict cateva zone (si aia e dificil de obtinut), in rest tot se va taia la greu. Ei vor sa 'valorifice', si atat.
    Tarcu e arie protejta si asa va ramane, chiar daca o vor cheli astia de tot... iar activitatile voastre vor ramane ilegale si pe viitor, chiar daca nici macar n-o sa mai aveti ce sa deranjati acolo in zona, ca forestiere vor fi peste tot, si animale deloc.
    'Daca as fi nesimtit...'
    Nu esti deja nesimtit destul ca te dai, desi stii ca nu-i voie? Daca ai incuraja taierea in zona, ar fi practic tot aia, doar ca ai fi de doua ori nesimtit.
    Si iti bat in public obrazul, Gelu Danila, si tie si lui Simici si la cine o mai fi in situatia voastra... va bateti joc cu buna stiinta de o zona deja suficient de jefuita si violata. Ar trebui sa intelegeti si voi cum sta treaba... nu va ajung cateva drumuri!?
    Ieri eram la Cuntu si se auzeau doi enduristi de departe inca din Saua Jigorea... la animalele alea cate or mai ramas dupa braconieri le trebe liniste, nu sa le deranjati voi zi de zi. E drept ca pe voi asta nu va intereseaza.

    RăspundețiȘtergere
  24. Ok Aline, ti-ai inceput discursul cu o negatie, NU, ceea ce denota din start o gindire negativista. Probabil ai zis de atitea ori nu, incat acum ai ajuns sa o faci inconstient. Intr-adevar, e mult mai usor sa zici NU decit sa te pui sa gindesti un plan coerent si viabil care la un moment dat sa si functioneze.

    Vremurile astea de glorie in care traim si in care putem face toti ce vrem sunt rezultatul unei libertati mai mult sau mai putin bine intelese si prost reglementate. Sper ca nu tanjesti dupa alte regimuri totalitare, ca in acest caz e clar ca nu ne vom intelege vreodata.

    Vad ca ii acuzi pe silvici ca sunt stat in stat si se acopera cu hartii, pai voi ce sunteti? Mie exact asa imi si pareti, STAT IN STAT (ba chiar aveti si granite bine delimitate). Si banui ca aveti pe la sediul ONG-ului hartii gramada, macar asa de-o plapumica, tot aveti.
    Iar daca voi vreti sa taiati si sa-i spinzurati pe toti si sa controlati tot in tarisoara voastra atunci iti reamintesc ca toate regimurile dictatoriale au avut un sfirsit nefericit.

    Ce mi se pare destul de ciudat e faptul ca pari cumva impacat cu ideea ca Tarcu va fi chel, ca nu ai ce face, poate de-aici si inversunarea asta pe enduristi alimentata tocmai de esecul in disputa cu mafia silvica.

    Da, am pretentia ca tocmai un ONG sa se bata impotriva astora, ca daca nu o face un ONG, atunci cine o va face? Ah, ca voi nu puteti sau nu mai puteti sau nu vreti, asta e alta poveste, poate nu sunteti destul de competenti, poate ar trebui sa faceti loc altor oameni mai bataiosi, mai maleabili sau mai deschisi realitatii.

    Dar vom lasa timpul sa curga un pic sa vedem ce se va mai intimpla, iar daca cumva aflu ca in spatele acestei asociatii si a paravanului frumos vopsit se vor face "favoruri" unora in detrimentul altora vei avea direct de impartit cu nesimtitul de Gelu Danila. Si inca nu ma cunosti destul! Hint: imi place adrenalinaaaa!!! :P

    RăspundețiȘtergere
  25. @GELU : tovarasule intelectual cunoscator al DEX-ului, linkul catre youtube cu Carlin bufonul era postat de amicul tau si am confundat autorul postarii, scuze.

    cat despre scuza "suntem in 2012" e o scuza absolut PENIBILA. Tocmai, in 2012 ar trebui sa ne fi desteptat de mult, nu mai suntem in faza de evolutie tehnologica. Iti justifici cacatul aratand un cacat mai mare - cel cu defrisarile.

    Stai calm tov. Gelu ca si aia cu defrisarile sunt pe lista neagra, numai ca aici am vrut sa fiu pe subiectul enduro, care btw este o indeletnicire scarboasa, poluanta, de macho, de tupeu "ce maaa uite cine sunt eu".

    Exact, atitudine radicala, sa va confiste motoarele daca nu respectati ariile protejate. Din pacate nu se poate obtine respectul decat cu pumnul in tara asta in ultimii 20 de ani.

    Apropos, faptul ca am ajuns sa folosim ca scuza anii 2000 e ceva rusinos, arata incapacitatea de argumentare a mizeriei ce-o produce omul.

    Daca iti place adrenalina sari de pe un turn fara parasuta si ai adrenalina din belsug, si faci un serviciu societatii, un motor in minus.

    RăspundețiȘtergere
  26. @smecherul si haladitul Gelu: HEEEI trezeste-te suntem in anul de 2012 majoritatea stau cu chirie, sau in gazde ca deh, capitalismul satanist a pus stapanire si in Ro, nu stam la casa nationalizabila ! Pe de alta parte chiriasii din casele nationalizate au ajuns pe strazi din cauza ciocoilor ca tine care si le-au luat inapoi.

    Nu toti suntem bogatasi plictisiti care se caca pe ei de bani, ca tine.

    Tu de plictiseala si prea multi bani te dai cu motorul in zone protejate, nu de adrenalina. Fa-ti nene o ocupatie mai umana, fa-ti o ferma, o afacere, o familie, ti stai si freci pedala de acceleratie si vii si te dai umflat cu "valoarea" ta, cu lispa ta de respect fata de alte categorii de turisti.

    Da, anul 2012 e marcat de nesimtirea celor ca tine, si eu refuz sa ma adaptez la nesimtirea anului 2012 !

    RăspundețiȘtergere
  27. Negativist... hmm, la cum evolueaza scena romaneasca, perspectiva nu e deloc incurajatoare. Sunt realist, tata!
    Voi puteti sa va bucurati insa, nivelul anarhiei e in crestere, situatia va convine de minune.
    De ce vorbesti tampenii? Te credeam mai rational, daca tot te dai mare atata.
    Stat in stat, zici!? pai aia sunt silvicii! sau unii din comunele de pe acolo. Daca ONGul nostru era stat in stat, ar fi fost frumos... nu v-ati fi facut nici care de cap in zona. Dar nu e cazul, situatia pentru natura e dramatica tocmai pentru ca nimanui nu-i pasa (cu exceptia catorva idealisti - ce pot face astia impotriva atator agresiuni?)!
    Personal, am renuntat sa fiu inversunat pe enduristi... sunt chestii mai grave acolo. Totusi, habar n-aveti si nici nu va intereseaza ca deranjul facut de voi chiar afecteaza viata salbatica de acolo. Tocmai de asta nu ma pot abtine sa nu va bat obrazul. V-ar trebui niste bun-simt sa respectati legile, sau macar s-o lasati mai moale? Trebe sa vina jandarmii sa va caute in cuiburi?
    Daca iti place adrenalina, fa si ceva cu folos, nu doar arzi benzina de-ampulea si bravezi, te crezi haiduc!

    RăspundețiȘtergere
  28. Sunt endurist , am casa de vacanta la Poiana Marului si merg cu motorul foarte mult pe Tarcu.
    Voi vreti sa ne furati muntii, sa fiti voi stapani peste munti dar nici macar nu sunteti de aici.
    Va treziti dimineata cu fata la cearceaf si va urcati calare pe bicicletele voastre si vreti sa puneti stapanire pe acesti munti ca asa vreiti voi ! Cum va permiteti sa va opunenti la orice...la enduro,la ski, la snowmobile?
    Daca nu va plac motoarele aveti 2 variante, ori nu mai veniti pe munte, ori va obisnuiti cu ele!
    De mine oricum nu scapati puteti sa aduceti toti jandarmii din Romania ca o sa fie mai palpitant cu ei cum se chinuie sa ma prinda ;)
    Nu ati facut nimic bun aici, nu protejati nimic, habar nu aveti cat si unde se taie padurea in munti. Daca va luati de noi oricum nu rezolvati nimic ca jandarmii nu ne pot amenda ca suntem cu motoru pe munte, voi n-aveti nimic nici un act toata lumea va contesta.
    Am fost si la concursul vostru de bitigle, am iesit pe 7 anul trecut, anu asta pe 6. Daca aveti cohones incercati si voi enduro ;)
    Nu faceti nimic, numai concursul de bitigle marcat de doi lei, veniti la enduro sa vedeti cum se marcheaza un traseu. Ce a fost cel mai ok la concursul vostru a fost gulasu de la sfarsit care oricum nu l-ati facut voi.
    Voi impiedicati sa se faca partii de ski, nu cu motorul, snowmonbil, atv...ce sa facem cu ce sa ne distram si sa ne simtim bine ca de aia am casa aici.
    Oricum pentru mine nici nu existati, eu oricum o sa merg cu motoru pe munte poa sa fie si rezervatia biosferei aici ca nu ma intereseaza. Scapati de astia cu lemnele si dupaia spuneti de motoare.
    Ramaneti voi frustrati pe bloguri ca eu fac ture cu motorul prin sit ;)
    Daca discutati de la inceput cu noi nu se ajungea aici, am fi putut stabili pe unde se merge si cum ca fiecare din noi sa fie multumit, asa voi ramaneti cu buza umflata ca oricum nu aveti ce sa ne faceti noi suntem in avantaj ;)
    ps. nu mi s-a parut corect ca de la inceput ati batut cu punmnu in masa si sa interziceti tot ce v-a trecut prin cap fara sa va consultati cu nimeni.
    Acuma suportati consecintele ca vi ati pus pe toti in cap.

    RăspundețiȘtergere